onsdag 20 maj 2015

Dygn 61 och dag 1

Jag hade redan skrivit gårdagens blogg när det plötsligt började hända saker.
Jag och Fidelie låg och myste i sängen.
Gunilla hade frågat om det var ok att hon åkte på kurs i två timmar.
Inga problem sa jag , händer inget på ett tag........trodde jag.
Där låg hon bredvid mig i sängen.
Från ingenstans två krystvärkar och vattnet gick.
Lyfte över henne i valplådan ,ringde Gunilla som precis kommit fram.
Hon sa "DU SKÄMTAR"
det gjorde jag inte och slängde telefonen för då såg första lilla svarta tiken dagen ljus.
En valp på väg!
och där kom den fina lilla svarta tiken med huvudet först
kl 16,16 med en vikt på 260 g

Moderskänslor direkt.
Jag hann inte riktigt med att ta foto på alla när de föddes för det gick undan.
I detta läget skickade jag Uffe att hämta Gunilla i Kristianstad.
Hon var inte glad övar att missa det.
Vi har i princip nästan vid alla valpningar varit båda och har fått in en viss rutin på vem som gör vad och fota är ett av Gunillas områden :)

valp nummer 2 föddes bara 14 min senare.
Denna gång en röd tik på en vikt av 225 g.
Hon kom med rumpan först.





Så var de två!
Fidelie hade väldigt rolig och ovanlig stil att föda på. 
Låg nästan på huvudet med benen rätt upp.

Eller så här.
Hon hade lätt att föda dem.

kl 17,00 var det dags igen.
En brun tik på 210g.
Där hann jag inte med och se vilket som kom först.
Fidelie var så duktig och visste vad som skulle göras.

Mörk brun tjej.
Jag började undra när och om Gunilla skulle hinna överhuvudtaget.
Såklart pratade vi med varandra i telefon men det är ju inte det samma.

Tre fina tikar och en öm moder.

Hon tvättade och tvättade dem.


Kl 17,30 gjorde nästa tik entre`med en vikt på 268 g
. Fick ett gult band på sig.

När den var född så kom Gunilla.
Så besviken att missat fyra stycken.
Men glad över att Fidelie och valpar mådde bra.
Sen blev det lite väntan.
Kl 18,16 gjorde brun tik nummer 2 entre` med rumpan först,
på en vikt 278 g. Fick ett aprikos halsband.
 5 tikar! 
Vi trodde knappt det var sant!
Vi är vana vid hanar hos oss =)

Här var det tvättning på gång.

och så till sist kl 18,58 på en vikt av 298 g och med rumpan först
kom det äntligen en kille!

Sen var det slut.
Fidelie var nöjd och det var såklart även vi.

Förlossningen hade gått lätt och komplikationsfritt.

Jag hade allt lite svårt att sova inatt. Var uppe många gånger för att titta till dem.


Men Fidelie är så duktig vet precis vad som ska göras och är så nätt på tassen.

Vi håller ihop!

Vid vägning i morse hade alla utom två ökat i vikt.
De flesta brukar tappa vikt första dygnen .
Vid vägning i kväll hade även dessa ökat.

Skönt för då vet jag att maten kommit igång.
Redan är deras magar runda.




Sötaste som finns en cocker rumpa.

Fidelies aptit är tillbaka och hon har ätit med god aptit idag.

Hela gänget samlat!


Ser ni tjocka magen?





Uffe och jag tog en och en bild på dem.
De är inte i födelse ordning skriver blivande mattes namn efter så kan ni se vem som är just er valp.

Röd tik - Mona

Brun tik aprikos band-Marie

Brun hane grönt band- Maria

Svart tik gult band- Eva 

Svart tik vitt band-Anna-Grethe

Brun tik rosa band-Ida

Nu hoppas vi att alla fortsätter att må bra och att inget oväntat inträffar.

Vi hörs imorrn,


7 kommentarer:

  1. Så fine de er. Vi er meget glade.
    Flot Fidelie; første gang du føder og er så dygtig til det!

    SvaraRadera
  2. Oj så underbart att få ta del av födelsen av vår lilla guldklimp
    vi längtar
    kram från matte Mona och husse Roy

    SvaraRadera
  3. Så fina de är allihop! Och bra jobbat Fidelie, så skönt att allt gått bra. Så glada redan över vår lille kille, vi längtar massor efter honom!
    /Maria och Henke

    SvaraRadera
  4. Hurra för fina Fidellie,och alla små valpar och vår lille flicka,nu hoppas vi att dom växter och frodas/
    /Eva o Ingemar

    SvaraRadera
  5. Så söta de är allihopa ! och bra jobbat av Fidelie,vi är så glada över vår lilla cocker-flicka, längtar att få träffa henne många hjärtliga kramar Eva och Ingemar

    SvaraRadera
  6. Så fina de är allihopa!!Mycket bra jobbat Fidelie, du blir en riktigt bra mamma,vi är jätte glada för vår cocker flicka, längtar att få träffa henne många hjärtliga kramar Eva och Ingemar

    SvaraRadera